פורום דיני עבודה

+ הוספת הודעה

בפורום דיני עבודה לעובדים ניתן לשאול שאלות ולברר מידע משפטי. כאן תוכלו לקבל מידע איכותי, מהימן ומעודכן בכל הנושאים החמים של דיני העבודה. שלכם ובשבילכם, משרד עורכי דין שלום בר.

שלום רב,

קיימת נכות לצמיתות, נכות נפשית בגובה 40%, אך כתובה כ"נכות כללית" בביטוח הלאומי.

השאלה שלי אם אני מחליט לא לדווח על זה בטופס 101 האם יש דרך שבעתיד מעסיקים יוכלו לקבל מידע על כך שיש לי נכות לצמיתות ובכך לא לקבל אותי לעבודה?

אני רוצה ללמוד משפטים ולהיות עו"ד ומאוד רוצה להמשיך לנהל את חיי כרגיל ושהנכות לי לא תשפיע ואני גם לא מעוניין שידעו עליה במיוחד לא בתחום המקצועי שלי ובעבודה שלי שתהיה. אין לי מחלה נפשית ניכרת ושעלולה להשפיע, אני סובל מפוסט טראומה ולכן הנכות.
רציתי לשאול אם יש השלכות לנכות לצמיתות בקבלה לעבודה בתור עו"ד אם אני לא מצהיר על זה? הכוונה שלי בעיקר לקבלה בעבודה במגזר הציבורי, האם יכול להיות שיעשו לי סיווג בטחוני וימנעו ממני קבלה? (למשרדי ממשלה השונים במשרד המשפטים - פרקליטויות השונות וכד'.)

אשמח לתשובה, תודה רבה!



אין כל חובה לדווח על המוגבלות, אלא אם יש לה קשר ישיר עם אופי העבודה.
עלפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה חל איסור על הפליה בגלל נכותך. נהפוך הוא קיימת חובה במיוחד אצל מעסיק פרטי להעסיק מכסה מסויימת של בעלי מוגבלויות.



אני באבדן כושר עבודה מלא. קיבלתי משכורת רגילה מהמעסיק עד תום ימי המחלה שלי. כשתמו ימי המחלה שלי הזמין אותי המעסיק לשימוע. ויתרתי על השימוע מאחר וידעתי מה הם מתכוונים לומר לי. הם שלחו לי הודעת סיום עבודה בה הם טוענים שאני התפטרתי. למפוטרים מגיעים דמי הודעה מוקדמת של 3 חודשים. האם במקרה זה מגיעים לי דמי הודעה מוקדמת ? האם לדרוש מכתב פיטורין?
תודה



לפי תאור הדברים במיוחד כאשר נערך שימוע מדובר בפיטורים לכל דבר ועניין.
אין בויתור על זכות השימוע משום התפטרות
ככל שהמעסיק לא ישלם את דמי ההודעה המוקדמת ו/או השלמת פיצוי הפיטורים אשמח לעמוד לרשותך



היי
הוצאתי לחל"ת.
כבר לפני היציאה לחל"ת המנהלת עשתה לי שיחה שקרית בה טענה שהיא לא מרוצה ממני, שאי אפשר לעבוד איתי.
כשהחזירו עובדים מחל"ת החזירו את כולם חוץ ממני. היום, היא מחויבת להחזיר את כולם ללא יוצא מן הכלל.
היא מנסה להעביר אותי לעבוד בסניפים אחרים- תחת סעיף בחוזה ההעסקה שלנו. ברור שהיא לא מעוניינת בהמשך עבודתי אך לא מעוניינת לפטר אותי. מה הן זכויותיי?
תודה



כל עוד לא פוטרת את עובדת מן המנין למעט בתקופת החל"|ת בה קיימת השהייה של היחסים. במידה ותפטרי בנסיבות שאת מתארת ספק אם תהיי זכאית לפיצוי פיטורים לפי תאור הדברים בשאלתך העברתך לסניפים אחרים הינה בהתאם לחוזה
במידה וןהינך מעוניינת בקבלת השלמת פיצוי הפיטורים עלייך להמתין עד להזמנתך לשימוע ופיטוריך



החזירו את כולם חוץ ממני, האריכו לי 3 פעמים את החל"ת. זו לא נחשבת להרעה?



לא נראה כי טענת האפליה מהווה הרעה בתנאי ההעסקה,
יחד עם זאת עצם הוצאתך לחל"ת יכול להוות הרעה בתנאי ההעסקה
זכותך לפנות למעסיק לדרוש לחזור לעבודה, במידה ולא יחזיר אותך לעבודה תוכלי ללטעון ששהייתך בחל"ת הינה בגדר הרעה בתנאי ההעסקה כי התרעת והמעסיק סרב לתקן.



אם החזירו אותי מהחל"ת לאחר שחייבו להחזיר את כל העובדים מחל"ת, ולא ידעתי על אפשרותי להתפטר בדין מפוטר (לאחר שהאריכו לי אישית), מה עליי לעשות?



כפי שציינתי את יכולה בכל לדרוש לחזור לעבודה, במידה והמעסיק לא יחזיר אותך לעבודה תוכלי ללטעון ששהייתך בחל"ת הינה בגדר הרעה בתנאי ההעסקה כי התרעת והמעסיק סרב לתקן.



אני בעלת עסק שסניפיו בקניונים. כאשר נפתחו הקניונים החזרתי את העובדים מחל"ת.
אחת העובדות (מנהלת סניף) מסרבת לחזור, אך גם לא מעוניינת להתפטר. טוענת שתגיב רק בעוד שבועיים שתסיים את לימודיה (לא עדכנה לפני היציאה לחל"ת על חופשה לשם לימודים). שלחנו לה מכתב שימוע והיא מבקשת לדחות לעוד שבועיים!! מה עלי לעשות? האם יכולה לפטר ללא תשלום פיצויים/ הודעה מוקדמת?



יש להזמין לשימוע עקב סרוב לחזרה מחל"ת, לא מדובר בעבירת משמעת חמורה השוללת פיצוי פיטורים אך נראה כי מדובר בסיבה מספקת לפיטורים, אין חובה להעתר לדחיה.
במקרה והחלטתם על סיום ההעסקה יש לשלם כל המגיע לרבות הודעה מוקדמת ופיצוי פיטורים.



אם אני מחליטה לא לדחות את השימוע ולפטר את העובדת והיא לא מגיעה לתת הודעה מוקדמת?



משנת 2015 עד 2018 עבדתי במפעל, בשנתיים הראשונות השכר שלי הוגדר כשכר שעתי.
תחילת העבודה הייתה ב7 בבוקר, אך בגלל שהגעתי עם הסעה כל יום מטעם העבודה, הגעתי למפעל בערך 20 דקות לפני הזמן כל בוקר ולמרות שהעברתי כרטיס בשעה שהגעתי, עדיין השכר היה מחושב רק מהשעה 7:00. האם זה תקין?



שעות ההגעה המוקדמות עקב זמני ההסעה כמו גם אם ההדבר היה עקב זמני ההגעה של תחבורה ציבורית אינם בגדר זמני עבודה.
גם אם הועבר כרטיס הנוכחות אין לדבר כל משקל, השכר מחושב לפי זמני העבודה בפועל ובהתאם למסוכם עם המעסיק.



אם אני מחליטה לא לדחות את השימוע ולפטר את העובדת והיא לא מגיעה לתת הודעה מוקדמת?



חשוב לידע את העובדת כי השימוע מתקים במועדו
במידה והעובדת לא תגיע לעבודה בתקופת ההודעה המוקדמת היא לא תהיה זכאית לדמי ההודעה המוקדמת



שלום רב אני עובד כ 10 שנים בחברה ובמשך השנים התקדמתי לתפקיד בכיר מאד (מנכ"ל). במשך השנים מעטתי לנצל את ימי החופשה המגיעים לי (כיום 30 ימים בשנה). בתלוש הנוכחי מעודכנים ימי החופשה הצבורים לי כמעט כ 110 ימי חופשה:
יתרה קודמת 107.53 צבירה ח.ז. 1.83 . ניצול ח.ז. 00 יתרה חדשה 109.36
בהנחה שהמעסיק מחליט שלא להאריך את חוזה ההעסקה שלי עם סיומו ואני מסיים את תפקידי: 1. האם מגיע לי לקבל פדיון ימי החופשה בכסף? 2. ככל שכן, האם התעריף הקובע פר יום הוא התעריף הנוכחי שלי או שיש התחשבות בתעריפי עבר?

אם אני מתפטר בעצמי, האם התשובות לעיל משתנות?

אני מבין שיש וודאי נסיבות ספציפיות וכולי, אבל אשמח לקבל בבקשה תשובה עקרונית.

תודה לרוב גלעד



כעקרון חלה התיישנות על החופשה לאחר שלוש שנים, ימי החופשה ניתנים לצבירה בהתאם לכללים המפורטים בחוק חופשה שנתית במקסימום לשלוש שנים + השנה השוטפת. במידה ונצברו לך ימי חופשה מעבר לקבוע בחוק קיימת אפשרות שהמעסיק לא יסכים לפדיונם בכסף.
המלצתי לאור המשמעות הכספית במידה והינך מתכוון לסיים את העסקתך בקרוב לקבל יעוץ ולווי אישי
אשמח לעמוד לרשותךף בעניין זה . טלפון לתאום 035174455



המעביד מחייב אותי לסיים את כל ימי החופשה בסוף השנה. כלומר, כל מה שאני לא מנצל עד סוף שנה יימחק. זה אפילו כולל החופשה מחודש דצמבר. שאלתי איך אני מנצל חופשה שטרם ראיתי בתלוש. אמרו לי שאני אמור לדעת שאני עומד לקבל ימי חופשה בסוף החודש ובמהלך החודש אני צריך לנצל את זה. האם זה כוונת החוק? תכלס אני רוצה לנצל את החופשה בתקופת החגים. למרות שהם מאפשרים לנו לצאת לחופשה בתקופת החגים, בפועל אין לנו ימי חופשה אז אנחנו מפסידים.



המעסיק הוא זה שקובע את עיתוי החופשה, וזכותו לחייב את העובד לנצל את מלוא החופשה באותה השנה . המעסיק אינו חייב להעתר לבקשתך לניצול החופשה בתקופת החג דוקא



היי,
בתלוש שכר בסעיף ימי הודעה מוקדמת שילמו בתעריף 295.50 ש"ח בעוד שהתעריף היומי שלי 307.10 ש"ח ליום עבודה.
האם זה תקין למרות שיש הפרש.



מנתוני השאלה לא ניתן לדעת האם תקין או לא , מומלץ לפנות להנהלת החשבונות ולקבל הסבר
באופן כללי החישוב צריך להיות לפי תעריף יום, יש מקומות שתעריף היום משתנה לפי מספר ימי העבודה בחודש.



אני עובדת במקום עבודה כ - 11 שנה במשרה חלקית רק פעמיים בשבוע, ומעולם לא הופרשו לי כספים לקרן הפנסיה. לא תשלומי מעביד ולא תשלומים שלי. כעת המעסיקה רוצה להתחיל לשלם לי את חוב הפנסיה של כל השנים שלא שילמה לי. כיצד עליה לחשב את חוב הפנסיה ?



כיום לא ניתן לבצע הפרשה רטרואקטיבית לקרנות אלא לשנה השוטפת, ובמידה ויבצע יחוייב במס
ניתן לסכם על קבלת חלק המעסיק בתלוש השכר ללא הפקדה . מדובר בנושא שצריך לפתור במשא ומתן כולל היבטי המס
החישוב לפי השכר שהיה בזמנו כל חודש ונכון להביא אותו לערכים של היום לפחות בהצמדה למדד



שלום
אני עובד משרה 12 שנה בשעות אחה"צ בתעריף מוגדל.
לאחרונה חזרתי מחל"ת והמעביד התחייב בכתב שאחזור לאותו היקף משרה ובאותם תנאים אולם בפועל הופחתה המשרה.
על מנת ששכרי לא יפגע ביקשתי להמיר שעות חופשה בתשלום שכר כנגד שעות החסר. המעביד נעתר אך משלם לי תעריף בסיסי עבור השעות שהמיר. האם הוא לא חייב לשלם לי תעריף מוגדל?



לצערי לא ניתן להבין משאלתך מה בדיוק הסיכום לגבי שעות אחה"צ מאישה שעה ועד איזה שעה התעריף מוגדל ומדוע.
כעקרון אם יש לך הבטחה בכתב המעסיק צריך לקיימה. ככל שלא תפעל לאכיפת ההסכם הרי שאתה עלול להחשב כמי שהסכים בהתנהגות או בשתיקה.
תשלום החופשה בתוספת השעות בהן אתה מועסק אמור להביא אותך לערך יום רגיל כפי שהיית מורגל קודם



גיליתי כי היה תכנון לפטר אותי שלא כדין (לא משיקולים מקצועיים), אבל ההוכחה שיש בידי היא מתוך מייל אישי של מישהי ממשאבי אנוש שנכנסתי אליו בסתר...האם יש לי אפשרות להשתמש בראיה החותכת הזו בבית משפט ומה ההשלכות של כך..



במידה והיית מפוטר יתכן והיתה קמה לך עילת תביעה, במידה ופוטרת ביה"ד ישקול ויתן החלטה האם ינתן לך להשתמש במייל, אין חובה לאשר.
במידה ויתבררו הנסיבות בהן הגיע המידע אליך אתה כמובן חושף את עצמך לתביעה בגין פגיעה בפרטיות, עבירת משמעת חמורה, שלילת פיצוי פיטורים ועוד
מומלץ להוועץ עם עוה"ד אשר מצייג אותך ובמידה ואינך מיוצג לקבל יצוג בדחיפות
אשמח לעמוד לרשותך



בחודש נובמבר עבדתי 8 ימים. השכר ברוטו 5056 כי זהו גם גמר חשבון לכן הברוטו גבוה. חשבת השכר טוענת שהוזן 8 יחידות מס על 8 ימי עבודה ואז מנוכה 245 שקלים מס הכנסה. על סכום כזה יכול להיות? אציין שבטופס 101 מילאתי שזו עבודתי היחידה.



חישוב המס ככל הנראה נכון, הדווח בטופס 101 נוגע לתקופה בה הינך מועסק



שלום רב חתמתי על חוזה עבודה במקום עבודה חדש. תחילת העבודה עוד חודש וחצי. השאלה שלי היא אם אני מודיע כעת למעסיק הנוכחי בדבר סיום עבודה (התראה של חודש וחצי מראש) הוא יכול להגיד לי שמבחינתו העסקתי מסתיימת עוד חודש? ואז נוצר מצב שבין העבודות שבועיים אני לא אעבוד, וגם בעצם לא אהיה זכאי לאבטלה כי התפטרתי ולא פוטרתי. האם זה אכן המצב? תודה מראש על ההתייחסות



חוק הודעה מוקדמת קובע מינימום מחייב, ניתן לתת הודעה מוקדמת ארוכה יותר. המעסיק אינו יכול לדרוש הפסקת עבודתך מוקדם יותר מהמועד בו נקבת ואם יעשה כן תקום לך עילת תביעה בגין הימים בהם לא עבדת



המון תודה על התגובה המהירה



שלום רב,
הנני עובד 3 שנים
ב22.9 קיבלתי צו מילואים מספר ימים לאחר מכן הודעתי למעסיק בע"פ
באמצע אוקטובר הוצאתי לחל"ת
ב-15.11 הוזמנתי לשימוע לפני פיטורים.
ב16.11 פוטרתי
הוסבר לי שאקבל 30 יום הודעה מוקדמת ולא נתבקשתי לחזור לעבוד (חלף הודעה מוקדמת)
צו מילואים מתאריך 29.11-3.12 (5 ימים).
ממה שקראתי תקופת המילואים מאפסת את תקופת ההודעה המוקדמת וזו תתחיל להיספר החל מה-4.12 למשך חודש? ולכן המעסיק צריך לשלם לי עד ה 4.1 ואז להמשיך את הספירה המקורית עם הימים שנותרו?
משום שאסור לפטר 30 יום לאחר מילואים מכל סיבה שהיא
המעסיק טוען שיחסי עובד מעביד הסתיימו ב 16.11 לפני המילואים ולכן לא ישלם לי. בנוסף טוען שהודעתי לו לאחר הפיטורין מה שכמובן לא נכון אך ממה שהבנתי מה שחשוב זה יום קבלת הצו שהוא לפני הפיטורים
אשמח לעזרה
תודה רבה
אלי



כעקרון אם יש קשר בין המילואים והפיטורים ניתן להגיש תביעה בבית הדין לעבודה. אכן החפיפה בין ההודעה המוקדמת למילואים אסורה, מכיון שאתה מקבל כדבריך חלף אין לדבר כל משמעות ועליך לקבל חלף בגבוה שכר חודש מלא. כדי לבדוק התכנות של תביעה בגין הפרתץ החוק נדרשים פרטים נוספים, אשמח לעמוד לרשותך בעניין זה

רצ"ב הוראות הרלוונטיות בחוק חיילים משוחררים החזרה לעבודה
תיקון מס' 12) תשס"ב-2001

(א1) לא יפטר בעל מפעל עובד בשל שירותו במילואים, קריאתו לשירות מילואים או שירותו הצפוי בשירות מילואים, לרבות בשל תדירותו או משכו (בחוק זה – פיטורים בשל שירות מילואים), ואם פיטרו – בטלים הפיטורים.

(תיקון מס' 12) תשס"ב-2001 (תיקון מס' 14) תשס"ד-2004 (תיקון מס' 17) תשס"ט-2009

(ב) לא יפטר בעל מפעל עובד בתקופת היותו בשירות מילואים אלא בהיתר מאת ועדת התעסוקה; ולענין שירות מילואים העולה על יומיים רצופים, לא יפטרו בלא היתר כאמור גם בתקופה של שלושים ימים לאחר תום שירות המילואים; לא תיתן הועדה היתר לפי סעיף זה, אלא מטעמים מיוחדים שיירשמו שבשלהם יש להתיר את הפיטורים, ורק אם הוכיח בעל המפעל כי הפיטורים המבוקשים אינם בשל שירות המילואים; הועדה תיתן את החלטתה, ככל הניתן, לאחר שתובא לפניה תגובת העובד.



אני עובדת בחברה כבר במשך שנה וחצי והוציאו אותי לחל"ת בעבודה עוד מהסגר הראשון, בחודש מרץ ועד היום המעסיק שלי לא טרח לדבר איתי ולעדכן אותי האם אני נשארת בחל"ת, חוזרת לעבוד או מפוטרת...

1. האם הוותק שלי בחברה נצבר בתקופה הזאת?
2. האם במצב כזה אני יכולה להתפטר מבלי לתת הודעה מוקדמת ?



הותק אינו ממשיך והתקפה אינה נחשבת לצורך חישוב התנאים הסוציאליים, במידה ואת מתפטרת עלייך לתת הודעה מוקדמת, ניתן גם לדרוש מהמעסיק לחזור לעבודה



אני עובד במקום עבודה חדש כבר חודש וחצי והמעסיק שלי עדיין לא החתים אותי על חוזה עבודה.
אני יודע שזה לא תקין אבל האם יש לי פה קייס על מנת לתבוע אותו בנושא?

חשוב לציין, ככל הנראה אני לא מתכוון להמשיך לעבוד אצלו.



אין חובה לחתום על הסכם העסקה, קיימת חובה לתת לעובד הודעה על תנאי ההעסקה.
ניתן להגיש תביעה ולקבל פיצוי על העדר הודעה לעובד, במידה וזה הרכיב היחיד יש לשקול שייקולי עלות תועלת



שאלה עקרונית
, אחרי הפסד בבית דין לדיני עבודה ובערעור בארצי, בערעור בארצי נכתבה שורה אחת שהוא מקבל את מה שהשופט קבע בלי אף פירוט.
האם יש דרך או הליך משפטי לבקשה לביטול פסק הדין שלא דרך בג"ץ.
אם יש לתובע הוכחות שפסק הדין הושג במרמה, מסמכים מזויפים תצהירי ועדויות שקר
השאלה אם אפשר לבקש ביטול פסק הדין בבית דין לדיני עבודה, במקום בו התנהל המשפט הראשון, למרות ההפסד בערעור בארצי



במידה ומדובר בדברים שהתגלו לאחר מתן פסק הדין יתכן וניתן לבקש ביטול פסק הדין הדבר תלוי במהות הגילויים ועוצמת השפעתם על פסק הדין שניתן, יחד עם זאת מודגש כי מדובר במקרים נדירים ביותר, ויש לשקול העלויות



תודה, אבל לא זו השאלה שלי, התכוונתי מבחינת הפרוצדורה או הנוהל המשפטי, האם בכלל יש אפשרות לבקש ביטול פסק דין לבית המשפט לדיני מעבודה , אחרי הפסד בארצי.



ראה ע"א עזבון המנוח סלים עזרא נ' בית טלשט בע"מ, אשר סוקר את הנושא ויתן לך מענה לשאלתך
כעקרון יש להגיש כתב תביעה לביטול פסק דין לערכאה שבה ניתן פסק הדין, במקרה שציינת בית הדין הארצי



התפטרתי מהעבודה לפני כחודש לאחר מציאת עבודה חדשה, במקום העבודה הקודם עבדתי כשש שנים. מאז שהתפטרתי ועד היום אני מבקשת מהמעסיק הקודם טופס 161. הוא טוען שעלי לפנות לקרן הפנסיה ולבקש מהם טופס עזר לחישוב טופס 161, ואילו הם טוענים שרק הוא יכול לבקש מהם את זה כי הוא המעסיק ואני מוצאת עת עצמי בינו לבינם. שאלתיי מה אומר החוק בנושא? האם כדאי לתבוע אותו בבית דין לעבודה? האם הסחבת הזו יכולה לגרום לבעיות במס הכנסה?



המעסיק הוא זה שצריך להמציא לך טופס 161 ולא להיפך
ניתן להגיש בבית הדין תביעה צו להמצאת מסמך
כדי לזרז את התהליך, מומלץ לפנות למעסיק במכתב דרישה מסודר טרם פניה לערכאות
ניתן לגשת למס הכנסה ולבקש תאום בהעדר 161



התפטרתי מהעבודה לפני כחודש לאחר מציאת עבודה חדשה, במקום העבודה הקודם עבדתי כשש שנים. מאז שהתפטרתי ועד היום אני מבקשת מהמעסיק הקודם טופס 161. הוא טוען שעלי לפנות לקרן הפנסיה ולבקש מהם טופס עזר לחישוב טופס 161, ואילו הם טוענים שרק הוא יכול לבקש מהם את זה כי הוא המעסיק ואני מוצאת עת עצמי בינו לבינם. שאלתיי מה אומר החוק בנושא? האם כדאי לתבוע אותו בבית דין לעבודה? האם הסחבת הזו יכולה לגרום לבעיות במס הכנסה?



המעסיק הוא זה שצריך להמציא לך טופס 161 ולא להיפך
ניתן להגיש בבית הדין תביעה צו להמצאת מסמך
כדי לזרז את התהליך, מומלץ לפנות למעסיק במכתב דרישה מסודר טרם פניה לערכאות



שלום,
האם הגעה לעבודה בשעה מוקדמת לעבודה (עבודה מ4:45 עד -14:00) ברכבי הפרטי, אמורה לזכות בדמי נסיעות מעבר לתשלום חופשי חודשי? כמובן אין תחבורה מאיזור מגורי לעבודה בשעה כ"כ מוקדמת בבוקר. אם
כן איך אמור להתבצע החישוב?
תודה רבה



אין כל רלוונטיות לשעת הנסיעה, ככל שאין תחבורה ציבורית לאיזור הינך זכאי להחזר הוצמאות בפועל בהתאם לקבלות/אסמכתאות ולא יותר מהתקרה הקבועה בצו ההרחבה



«   «הבא   | 38 | 37 | 36 | 35 | 34 | 33 | 32 | 31 | 30 | 29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18    הקודם»   »
כניסה מנהל

Close