פורום דיני עבודה

+ הוספת הודעה

בפורום דיני עבודה לעובדים ניתן לשאול שאלות ולברר מידע משפטי. כאן תוכלו לקבל מידע איכותי, מהימן ומעודכן בכל הנושאים החמים של דיני העבודה. שלכם ובשבילכם, משרד עורכי דין שלום בר.

שלום
בעקבות פטירת בן משפחה גרוש שרשם מוטבים שהם לא ילדיו בפוליסת ביטוח חיים . ויש לו ילדים שגילם מעל גיל 24 ולא עונים על הגדרת השאירים בסעיף 5א לחוק פיצויי פיטורים (מעל הגיל שבחוק ולא נסמכו על שולחנו כלל בשנים האחרונות )וכשבפוליסה רשום שאם לא היו למבוטח שאירים כאמור בסעיף 5 ישולם ערך הפדיון של מרכיב הפיצויים למוטבים.
האם צריך לשלם את זה למוטבים דרך חברת הביטוח או בכל מקרה חייבים להגיע לבית דין לעבודה (כאמור בסעיף 5 ב של החוק שכאשר משולם לא לבן זוג או ילדים יופקד בבית דין ).והאם הילדים שאינם עונים להגדרת שאירים קודמים למוטבים .



בראש ובראשונה יש לבדוק את תקנון הקרן, ולבדוק מה ההוראות במקרה הנדון.
כעקרון הכספים הולכים בתחילה לשארים ובהעדר שארים למוטבים



שלום רב,

אבי סיעודי במוסד סיעודי, לפני כשבוע וחצי נפל ומאז מאושפז בבית חולים. מאחר ואבי דמנטי הוא זקוק להשגחה רבה. עקב כך אני נאלצת להיעדר שעות רבות מהעבודה. המעסיק מצד אחד מתחשב אך מצד שני מאוד לוחץ מבחינת העומס בעובדה ולא הכי מסכים לכך שאני מפסידה שעות עבודה ולכן אני נמצאת בלחץ מאוד נפשי מאוד גדול וזאת בנוסף ללחץ עקב דאגה לאבי.

אני עובדת במקום עבודתי כ 10 שנים , האם אני רשאית להתפטר בדין מפוטרת להיות זכאית למלוא הפיצויים?

כמה זמן מראש עליי להודיע על התפטרות ?

(אבי חולה כעת ולכן עליי לעזוב מהר ככל הניתן)

אחרי כמה זמן אהיה זכאית לדמי אבטלה?



תודה מראש!



סעיף 6 לחוק פיצויי פיטורים קובע כי עובדים שהתפטרו בשל מצב בריאות לקוי, שלהם או של בן/בת משפחתם, עשויים להיות זכאים לפיצויי פיטורים.
נדרש להציג אישורים רפואיים של בן המשפחה ולהראות כי זה המניע העיקרי להתפטרות, במקרה הנדון בו מדובר באדם אשר שוהה בבית אבות או בבית חולים קיים סימן שאלה על הקשר הסיבתי- המניע ומומלץ לקבל יעוץ פרטני טרם ההתפטרות
נשמח לעמוד לרשותך בעניין זה



שלום, אשמח להכוונה ולעזרה. ידוע לי שמותר לנצל חופשת מחלה לאחר ניתוח פלסטי שזה נחשב כחופשת מחלה כדין. השאלה שלי, אם הניתוח מתבצע בחו"ל ומצריך שהייה של מספר מסויים של ימים בחו"ל האם מותר להוציא חופש מחלה בגין ימים אלו? מקווה שהשאלה מובנת. תודה מראש.



מיקום ביצוע הניתוח אינו רלוונטי, כל עוד ימי המחלה מגובים באישור רפואי מטעם רופא המשפחה בקופת החולים.
המעסיק אינו חייב להסתמך על אישור רפואי שאינו מטעם קופת החולים, וזכותו במקרה זה לדרוש בדיקה על ידי רופא מטעמו



תודה, זאת אומרת אם אני נמצאת שבוע בחו"ל עקב ניתוח ומעקב לפני הורדת תפרים וגבס. אז אני יכולה להביא אישור מחלה בגין שבוע זה, מרופא משפחה בקופת חולים ולא תהיה בעיה? הבנתי נכון ?



איני יכול להכנס לנושא הרפואי הדבר אינו בתחום התמחותי, ככל שתמציאי אישור מרופא של קופת החולים המעסיק צריך לתת לו תוקף, כל השאר בינך ובין הרופא



שלום.
האם ניתן לזמן עובד לפגישת עבודה ולדון בה על טענות כלפי העובד/שיחת אזהרה?
האם יש פה פרצה לעומת שיחת שימוע שהחוק מחייב הודעה מראש בכתב?

והאם בחוזה שבו מעוגן שכר בסיס + עמלות. חובת המעסיק להעביר לעובד דו"ח המפרט את תשלום העמלות בשקיפות כדי שניתן יהיה לעקוב אחרי מה כולל סעיף העמלות בתלוש?

תודה.



לא רק שניתן, אלא אף מומלץ לקיים עם העובד שיחות ברור ואזהרה ולתעד אותן, במספר פסקי דין ציין כב' ביה"ד כי הציפיה מהמעסיק להזהיר את העובד טרם הזמנתו לשימוע בבחינת אין עונשים אלא אם מזהירים.
במידה והעמלות משולמות בהתאם לנתונים שאינם בידי העובד, המעסיק צריך לסגפק לעובד את הנתונים כמובן מבלי לפגוע בסודות מסחריים.



לאחרונה נודע לי כי המנהל שלי עומד לעזוב בגלל שבעל הבית של העסק החליט לפטר אותו. אני מועסק כשלושה חודשים בערך וכשהתקבלתי לעבודה אצלו, המנהל הזה סיכם וקבע איתי דברים בע"פ על תנאי העסקה שלי:שכר,הגדרת תפקיד,וכמות שעות וימים. וציוות אותי להיות תחת פיקודו של מנהל עבודה שכפוף מתחתיו תוך הוראה מפורשת בע"פ בלבד שעליי לעשות כל מה שמנהל עבודה הזה יגיד לי וייתן לי לעשות. בתלושי המשכורת שלי שאני מקבל כל חודש רשום רק את סיכום השעות שלי ורשום כמה קיבלתי לפי השעות שעשיתי וזהו. ומנהל העבודה הזה נותן לי לעשות הרבה משימות ומטלות שלא קשורות בכלל להגדרת התפקיד שלי ומכריח אותי לעשות אותן. אם אני לא עושה אותן או לא מסכים לעשות אותן, אז הוא משאיר אותי בכוונה שעות נוספות לבד בעסק כדי לעשות ולגמור אותן בזמן ששאר העובדים כבר סיימו את שלהם והלכו הבייתה. מה עושים במצב מסובך כזה?



על פי חוק תנאי שכרך התפקיד הכפיפות שעות העבודה והתנאים הסוציאליים, חייבים להיות מעוגנים בהודעה בכתב.
זכותו של המעסיק לתת לך משימות ואף לדרוש ממך לסיים אותן בשעות נוספות, כמובן בתשלום.



אני עובד בשתי עבודות, כרגע לא יכול לעבוד בעבודה העיקרית עקב ימי מחלה (לא יכול לעבוד פיזית), שאלה האם מותר לעבוד בעבודה השניה? אין לי הגבלה כלשהי לעבוד בעבודה שניה היא לא עבודה פיזית



סעיף 10 לחוק דמי מחלה קובע :
"עובד שבתקופת מחלתו עבד למעשה בשכר או בתמורה אחרת לא יהיה זכאי לדמי מחלה עקב אותה מחלה, ואם כבר שולמו, רשאי המעסיק או קופת הגמל, לפי הענין, לתבוע החזרתם או לנכותם מכל סכום שהם חבים לעובד"
גם אם היה מדובר בתחום אפור שלדעתנו זה לא המצב. היה עליך לקבל מהרופא אישור מחלה המפרט כי הינך רשאי לבצע עבודה שאינה כרוכה במאמץ פיזי.



שלום. כאמור בכותרת. חברה קלטה עובד לתפקיד מקצועי מסויים שנוסף על מצבת העובדים הקיימת בחברה לתפקיד הזה . לאחר תחילת העבודה התברר לחברה שאין באמת צורך ממשי במשרה הנוספת וזו הייתה טעות לקלוט עובד נוסף לתפקיד שבו הוא נקלט. העובד עבד שלושה חודשים ועכשיו נאלץ להיות מפוטר. מקרה הזוי ולא מוכר. מה הדין הנוהג בכזה מקרה.



בהעדר חוזה או התחייבות לתקופה קצובה המעסיק יכול לסיים את העסקתו של העובד גם לאחר שלושה חדשים, כמובן לאחר עריכת שימוע כדין.
אכן יש בעיתיות מסויימת בנימוק להפסקת העבודהככל שמדובר בטעות, יחד עם זאת שינויים ארגוניים, צמצום בהיקף העבודה, תכנון כי היקף העבודה יגדל דבר שלא התממש, אי עזיבה של עובד אחר שהיה מתוכנן לסיים וכו' כולם נימוקים טובים לסיום. ככל שמדובר בטעות גרידא של המעסיק יתכן וביה"ד יטה לתת לעובד פיצוי כלשהו.



שלום רב,

לאחר הלידה וחופשת הלידה אני מתכננת לעבור עבודה. לעבודה קצת קרובה יותר.

האם המעסיק חייב לשלם פיצויי פיטורין בשל כך? או שיכול לטעון שהוא היה מוכן שאעבוד מהבית או להוריד לי את כמות שעות העבודה ובכך בעצם היה יכול להקל עלי ולפתור בעצמו את מצבי. ובמילים אחרות להגיד שהתפטורתי הייתה מיותרת והוא אינו מוכן לשלם פיצויים.

תודה מראש,
רוני



במידה והעבודה הקרובה יותר מאפשרת לך לטפל בילד ביתר נוחות ( יש לבדוק האם אכן המרחק בין מקומות העבודה אכן מהותי ) המעסיק אינו יכול להשיג על החלטתך והוא יהיה חייב בתשלום פיצוי הפיטורים.



שלום רב,

העובד שלי סיים את עבודתו במפתיע ללא התראה, פשוט הפסיק להגיע לעבודה. לא ענה לטלפונים ולסמסים.
עבר כבר קצת זמן, סיימנו לשלם לו משכורת ופנסיה ויש טופס 106. אני מבינה שאני צריכה לשלוח לו מכתב סיום העסקה, אך לפני כן הוא אמור לשלוח לי מכתב התפטרות. מה עושים במצב כזה?

תודה מראש



התגובה תלוי בפרק הזמן שעבד, התפקיד, פרק הזמן שחלף מאז נעלם וכו'
כעקרון יש להוציא יש להוציא מכתב נטישת עבודה , לפיו החל מתאריך...... נטש את עבודתו ניתק קשר ולא נענה לפניות ולהודיע שאם לא יצור קשר תוך ........... ימים יחשב כמי שנטש את עבודתו ויערך עימו גמר חשבון.
יודגש כי הוצאת מכתב כאמור לעיל תלויה בנסיבות ומומלץ לקבל יעוץ פרטני. אשמח לעמוד לרשותכם לקבלת נתונים נוספים והשלמת המענה טלפון לתאום 03-5174455



אם יש חוסר בקופה האם למעסיק מותר לשלול מהעובד לקבל דמי רווחים מהחברה? שמקבלים פעם בשנה בשווי 2-3 אלף שקל? מהמשכורת? או החוק מדבר רק על בונוס/פרמיה?



התביעה להפסד רווחים בעייתית אם כי לא מופרכת. באותה מידה הקופה יכולה להפסיד. כימות ערך התביעה דורש חוות דעת אקטוארית שעלותה יכולה להגיע ל אלי שח



ברצוני לשאול בעניין הקדמת חופשת הלידה
אם אני עובדת בשתי מקומות עבודה האם אני יכולה לצאת לחופשת לידה מוקדמת רק באחד מהעבודות ובשני להישאר עד הלידה ?
תודה על תגובתכם



על פניו הקדמת חופשת הלידה נועדה, נועדה גם לקבל דמי חופשת לידה בתקופה זאת, נראה כי המשך עבודה אצל מעסיק שני מסכלת את הנושא. יחד עם זאת ובהעדר פסיקה ברורה בנושא, מומלץ להפנות את השאלה למוסד לבטוח לאומי, כדי לקבל עמדתם.



שאלה, אם עובד שלי משתכר 20,000 שקל, אני יודע שעלי להפריש לפנסיה עד התקרה של שכר הממוצע במשק, שאלתי האם עלי להפריש לפיצויי פיטורים על כל ה 20,000 או עד התקרה במשק גם?



ההפרשה עד לגובה השכר הממוצע במשק עודכנה בצו ההרחבה שנכנס לתוקף ביולי 2016. לפי הצו החדש ההפרשה הינה לפי הסיכום עם העובד ולא פחות מגובה השכר הממוצע במשק.
ההפרשות החדשיות לפיצוי פיטורים ולפנסיה כרורכות האחת בשניה, והשכר הקובע לפנסיה הוא גם השכר הקובע לפיצוי פיטורים.
יצויין כי עם סיום יחסי העבודה אופן חישוב השכר הקובע לפיצוי הפיטורים לא בהכרח זהה לזה של הפנסיה.
כדי לתת מענה מלא לשאלתך מה השכר ההקובע לצורך ההפרשות ישו לבחון את חוזה ההעסקה, ואת רכיבי השכר



אם למשל העובד משתכר 30 אלף, יש לי חובה להפריש לו לפנסיה עד גובה השכר הממוצע במשק על פי ההסכם בינינו וצו ההרחבה, שאלתי לגבי פיצויי הפיטורים, האם עלי להפריש לו לפי 30 אלף שמרוויח או פחות?



ההפרשות החדשיות לפנסיה ופיצויים מבוצעות בהתאם להסכם ועד התקרה שמצויינת בו. במידה והעובד מתפטר יקבל את הצבירה בקופה. במידה ויפוטר יהיה זכאי להשלמה לפי השכר הקובע בהתאם לנתוני השאלה 30000 שח



אני עבדתי בחברת שמירה .במסגרת העבודה שילמתי דמי חבר להסתדרות בעקבות ההסכם הקיבוצי עם חברות השירה . אותה חברת שמירה לא שילמה את מלוא שכרי ויש לי על כך מסמכים המעידים זאת . פניתי להסתדרות מתוך תחושה שיעזרו לי . ונציג של ההסתדרות שיגר מכתב לחברה . החברה הסכימה לשלם ,אבל רק 30 אחוז מהסכום שהיא חייבת , הוא פנה שוב לחברה במייל והם אמרו לו שמבחינתם הם לא חייבים לי כלום ועשו גמר חשבון ולא שילמו את מלוא שכרי . אני ביקשתי מההסתדרות שיסייעו לי בהגשת תביעה וייצוג בבית דין לעבודה והם מסרבים בטענה תמוהה שלדעתי מונעת מאינטרסים זרים ( כביכול תגיד תודה שקיבלת את מה שקיבלת ) . זאת על אף שיש לי מסמכים המוכיחים שהחברה עדיין חייבת לי כסף . מבחינתם שאני אגיש תביעה לבד ואתנהל לבד מול החברה ,ההסתדרות סיימה לסייע . האם זה בסדר מבחינת ההסתדרות להתנהל ככה ? חשבתי שמתפקידם לייצג את העובדים במידה והם מגישים תביעה מול המעסיק ? מה ניתן לעשות בכדי להכריח את ההסתדרות לסייע לי במשפט .או שהם לא חייבים לסייע למרות ששילמתי דמי חבר



יש לברר את עובדות המקרה. כדי לברר האם הסכום שהוצע סביר בנסיבות העניין. אשמח לעמוד לרשותך בעניין זה לפגישת יעוץ במשרדנו.



חצי שנה מושכים אותי ועדיין לא שילמו לי , האם ניתן בכלל לשכור עורך דין בשביל סכום שכזה ?



לצערי לא ניתן לתת מענה לגבי סיכוי התביעה, והעלויות מבלי לקבל את כל נתוני התיק
כמו כן יש לקחת בחשבון נושא התייישנות, חדשיים לאחר התשלום , שנה בהעדר תשלום



עקב ויכוח עם המעסיק שלי הוא הוציא אותי לאלתר ומייד לחופשה וביקש לא לחזור לפני שהוא מבקש ממני את זה, האם זה חוקי ומותר, וזה יקוזז מימי החופשה הנצברים שלי ( יש לי ימי חופשה נצברים), הותק שלי 14 שנים



כעקרון המעסיק רשאי להוציא את העובד לחופשה כפויה
חופשה של מעל 7 ימים מצריכה הודעה מוקדמת של שבועיים
ככל וההצאה לחופשה היתה כאקט עונשי, ניתן להראות בכך פעולה שלא בתום לב של המעסיק ומעין קנס שניתן לעובד ולתקוף משפטית. גם הוצאת העובד לחופשה ללא מועד חזרה בעייתית, וניתן לתקוף אותה.
כדי לדעת האם מדובר בפעולה חוקית אם לאו נדרשים פרטים נוספים לגבי נסיבות הארוע.



אני עובד נוצרי ובחרתי לחגוג את החגים הנוצריים. מקום העבודה שלי סגור בחול המועד פסח (חופשה מרוכזת).
איך יחושבו לי ימים אלו? האם יורידו לי ימי חופשה לכל אורך ימי החופשה המרוכזת - גם לאורך ימי החג וגם לגבי חול המועד?
האם המעסיק יכול לעשות דבר כזה?



שלום וברכה
עבדתי בעבודה 4 חודשים
היה דיבורים סביב עזיבת העבודה
בוקר אחד שאיחרתי לעבודה
המעסיק התקשר ואמר לי
"אנחנו סיימנו"
ולא הביא לי מכתב פיטורים
ולא עשה שימוע
מה החוק אומר בכזה מצב?
תודה מראש



יש לבחון מה המשמעות של הדיבורים על עזיבת העבודה, ככל שאין בהם התפטרות הרי שפיטוריך נעשו בניגוד לחוק ולפסיקה והינך זכאי לפיצוי בגין הפרת חובת השימוע, והודעה מוקדמת.
נשמח לעמוד לרשותך בנושא זה, טלפון לתאום פגישה במשרד 03-5174455



שלום אני עובדת במקום 3 שנים הפרתי נוהל בעבודה ( עשיתי על השם משתמש שלי כרטיס אשראי לעצמי ) וחברת כאל חסמו אותי ( אני לא מעוסקת ע"י כאל ) החברה שלי עשתה לי שימוע ביום חמישי ואמרו לי לבוא לקחת ביום ראשון מכתב סיום העסקה בסוף הם החליטו שהם לא רוצים שאעזוב ושעוד שבועיים וחצי יתחיל קורס חדש למכירת כרטיסים של מוצר אחר אך באותו השכר באותן השעות ובאותו המקום .

לבנתיים מאז השימוע ביום חמישי אני יושבת בבית ללא הכנסה עד שיתחיל הקורס עוד שבועיים וחצי המעסיק אמר שיש לי ימי חופש ושאני אנצל אותם עד שיתחיל הקורס אמרתי לא שאני לא מעוניינת לשבת בבית על חשבון ימי החופש שצברתי ולא מעוניינת לחכות ולעשות קורס בישביל למכור מוצר אחר ומבקשת מכתב סיום העסקה

אך הם לא מעוניינים לפטר אותי ומתעקשים שישב בבית על חשבון ימי החופש שלי ואתחיל קורס חדש .

השאלה שלי האם זה חוקי שמאז יום חמישי ( שזה בעצם יום השימוע יושבת בבית ללא עבודה ?
האם זה חוקי להכריח אותי לשבת בבית על ימי החופשה שלי שצברתי ?

והם אני חייבת ללכת לקורס חדש ?ולהסכים לכך ? אני רוצה לקבל מכתב פיטורים ולא מעוניינת להמשיך לשום קורס ולא מעוניינת לשבת שבועיים בבית על חשבון ימי החופשה שלי .


האם החברה שלי עוברת על החוק ?
מה אפשר לעשות בנושא?
אשמח למענה הנו
שא מאוד חשוב לי



המעסיק רשאי להוציא אותך לחופשה כפויה, ככל שמדובר בחופשה שמעל 7 ימים עליו לתת לך הודעה מראש על היציאה לחופשה 14 ימים. במידה וקיבלת הודעה על פיטורייך, נראה שבנסיבות האמורות החברה אינה יכולה לחזור בה ועליה להמציא לך מכתב פיטורים, אך הדבר אינו חד משמעי.
אינך חייבת לעבור קורס חדש, במידה והינך מתפטרת נראה כי תהיי זכאית לפיצוי פיטורים. לאור המורכבות שנוצרה ממליץ כי תקבלי לווי ויעוץ פרטני. נשמח לעמוד לרשותך 03-5174455



היי אני מצלצלת למספר הטלפון ואף אחד לא עונה יש מספר טלפון פרטי כדאי שאוכל לצלצל .



או לחזור אליי לטלפון 0545891465 תודב



היי,

עובד שצבר 50 ימי חופשה (כשסוכם עימו שהוא יכול לצבור רק 20) - מה עושים במקרה כזה? האם מותר למחוק לו את ימי החופשה מעבר למכסה? צריך לעדכן אותו לפני?



לפי החוק ניתן למחוק, יחד עם זאת
המחיקה צריכה להעשות בתום לב לאחר שהמעסיק איפשר לעובד לצאת לחופשה ואף התרה בו בכתב. תשומת הלב כי במידה וימי החופשה המפורטים בתלוש משקפים את ניהול החופשה האמיתי, קיימים פסקי דין שראו ברישום בתלוש מעין חוזה או הסכמה לתשלום היתרה העודפת

חוק חופשה שנתית, תשי"א-1951
צבירת החופשה (תיקון מס' 14) תשע"ד-2014
7. (א) אין החופשה ניתנת לצבירה; ואולם רשאי העובד בהסכמת המעסיק, לקחת רק שבעה ימי חופשה לפחות ולצרף את היתרה לחופשה שתינתן בשתי שנות העבודה הבאות.
(ב) שר העבודה רשאי, בתקנות, לאסור צבירת חופשה אם לדעתו בריאות העובד או הנסיבות בהן העבודה נעשית מחייבים כי כל החופשה תינתן לעובד מדי שנה בשנה.
התישנות
31. תקופת ההתישנות לכל תביעה על פי חוק זה, בין אזרחית ובין פלילית, היא שלוש שנים.



שלום, אני עובד שמקבל שכר שעתי, ולכן פחות ברור לי מה החוק אומר על התקופה שבין מתן הודעה מוקדמת על התפטרות ליום האחרון של בעבודה שלי בארגון. במקרה שלי, לפי החוזה עליי לתת התראה של חודש על סיום עבודה. היקף המשרה שלי: כ-60%-70% (משתנה מעט מחודש לחודש בהתאם למספר השעות שאני עובד).
שאלתי היא האם מרגע מתן ההתראה שלי על סיום העבודה (שתהייה חודש לפני היום האחרון שבו אני מועסק בחברה), המעסיק יכול לומר לי שמעכשיו אין לו שעות עבודה לתת לי, ואז יוצא מצב שרשמית אני עוד חודש עובד של החברה, אבל בפועל אני לא מדווח כלל על שעות עבודה, ולכן לא מקבל בכלל כסף במשכורת של החודש האחרון? האם חוקי מצד המעסיק לעשות זאת? תודה



ככל שהינך זמין לעבודה בתקופת ההודעה המוקדמת, המעסיק יהיה חייב לשבץ אותך ולשאת בתשלום השכר



פרמידה כזו ,עובד וותיק עובר מחברה מרוקנתמנכסיה, לחברת האם. על מה להקפיד בהסכם הניוד?
והאם יש פסיקה לדוגמה לבעייתיות מפתיעה העלולה להיווצר לעובד?



מומלץ לקבל יעוץ אישי כדי להבטיח את זכויותיך, אשמח לעמוד לרשותך
טלפון לתאום 03-5174455



«   «הבא   | 59 | 58 | 57 | 56 | 55 | 54 | 53 | 52 | 51 | 50 | 49 | 48 | 47 | 46 | 45 | 44 | 43 | 42 | 41 | 40 | 39    הקודם»   »
כניסה מנהל

Close